Program Profilaktyczny „Agresji i przemocy mówię NIE”, to program skupiony wokół tematu agresji i przemocy, przeznaczony dla wychowanków Bursy nr 1 im. M. Szułczyńskiej w Bydgoszczy.
Program ten daje podstawową wiedzę na temat zachowań agresywnych i sposobów radzenia sobie z nimi. Został stworzony zgodnie z takim rozumieniem profilaktyki społecznej, w którym zakłada się wspieranie czynników chroniących i minimalizowanie wpływów czynników ryzyka. Zajęcia w ramach programu integrują grupę wychowawczą, dają podstawową wiedzę z zakresu psychologicznych mechanizmów bezpośrednio dotyczących funkcjonowania grupy, i uczą, jak radzić sobie z własną i cudzą złością, agresją i przemocą. Konsekwencją przeprowadzonego cyklu zajęć będzie nabycie przez podopiecznych umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach problemowych.
Program Profilaktyczny „Agresji i przemocy mówię NIE”, jest dla wychowawców naszej placówki bazą do całorocznej pracy w nurcie uczenia lepszej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami oraz z reakcjami na zachowania innych, co na pewno zaowocuje doskonałymi relacjami z grupą wychowawczą i zmniejszeniem liczby zachowań niebezpiecznych na terenie placówki.
Cele ogólne:
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w sposób bezpieczny i nie krzywdzący innych osób.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z własną i cudzą złością, agresją i przemocą.
Cele szczegółowe:
- Nawiązywanie pozytywnych kontaktów w grupie
- Tworzenie atmosfery życzliwości i otwartości
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania
- Zwiększenie samoświadomości i świadomości stanu swoich relacji z innymi
- Uświadomienie własnych potrzeb i możliwości
- Zdobycie umiejętności rozumienia i wyrażania przeżywanych emocji
- Zwiększenie poczucia własnej wartości
- Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie
- Uczenie samokontroli i autorefleksji
- Określenie mocnych i słabych stron swojej psychiki
- Kształtowanie odpowiedzialności za kontrolowanie swoich stanów emocjonalnych
- Kształtowanie umiejętności komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych
- Uczenie właściwych reakcji na agresję innych.
- Uczenie zachowań asertywnych – broniących przed wejściem w rolę ofiary.
- Kształtowanie postawy reakcji na zło dotykające innych.
- Kształtowanie postawy opieki nad słabszymi.
- Kształtowanie prawidłowej hierarchii wartości.
- Uczenie radzenia sobie z poczuciem skrzywdzenia.
- Ukazanie konieczności i kształtowanie umiejętności wybaczania.
- Kształtowanie postawy przezwyciężania zła dobrem.
- Uczenie kształtowania relacji społecznych opartych na poszanowaniu drugiego człowieka.