Program profilaktyczny „Agresji i przemocy mówię – NIE”

Program  Profilaktyczny „Agresji i przemocy mówię NIE”, to program skupiony wokół tematu agresji i przemocy, przeznaczony dla wychowanków Bursy nr 1 im. M. Szułczyńskiej w Bydgoszczy.

 Program ten daje podstawową wiedzę na temat zachowań agresywnych i sposobów radzenia sobie z nimi. Został stworzony zgodnie z takim rozumieniem profilaktyki społecznej, w którym zakłada się wspieranie czynników chroniących i  minimalizowanie wpływów czynników ryzyka. Zajęcia w ramach programu integrują grupę wychowawczą, dają podstawową wiedzę z zakresu psychologicznych mechanizmów bezpośrednio dotyczących funkcjonowania grupy, i uczą, jak radzić sobie z własną i cudzą złością, agresją i przemocą. Konsekwencją przeprowadzonego cyklu zajęć będzie nabycie przez podopiecznych umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach problemowych.

Program  Profilaktyczny „Agresji i przemocy mówię NIE”, jest dla wychowawców naszej placówki bazą do całorocznej pracy w nurcie uczenia lepszej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami oraz  z reakcjami na zachowania innych, co na pewno zaowocuje doskonałymi relacjami z grupą wychowawczą i zmniejszeniem liczby zachowań niebezpiecznych na terenie placówki.

Cele ogólne:

  • Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w sposób bezpieczny i nie krzywdzący innych osób.
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z własną i cudzą złością, agresją i przemocą.

Cele szczegółowe:

  • Nawiązywanie pozytywnych kontaktów w grupie
  • Tworzenie atmosfery życzliwości i otwartości
  • Budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania
  • Zwiększenie samoświadomości i świadomości stanu swoich relacji z innymi
  • Uświadomienie własnych potrzeb i możliwości
  • Zdobycie umiejętności rozumienia i wyrażania przeżywanych emocji
  • Zwiększenie poczucia własnej wartości
  • Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie
  • Uczenie samokontroli i autorefleksji
  • Określenie mocnych i słabych stron swojej psychiki
  • Kształtowanie odpowiedzialności za kontrolowanie swoich stanów emocjonalnych
  • Kształtowanie umiejętności komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych
  • Uczenie właściwych reakcji na agresję innych.
  • Uczenie zachowań asertywnych – broniących przed wejściem w rolę ofiary.
  • Kształtowanie postawy reakcji na zło dotykające innych.
  • Kształtowanie postawy opieki nad słabszymi.
  • Kształtowanie prawidłowej hierarchii wartości.
  • Uczenie radzenia sobie z poczuciem skrzywdzenia.
  • Ukazanie konieczności i kształtowanie umiejętności wybaczania.
  • Kształtowanie postawy przezwyciężania zła dobrem.
  • Uczenie kształtowania relacji społecznych opartych na poszanowaniu drugiego człowieka.